Jdi na obsah Jdi na menu
 


15. 6. 2018

Část 3

Zlatý řez a pravidlo třetin

První dvě pravidla kompozice spolu volně souvisejí a jsou velmi často zaměňována. Zlatý řez je běžně pokládán za průsečík přímek dělících obraz zhruba na třetiny v horizontální i vertikální rovině. Matematici by se určitě proti tomuto zjednodušení postavili a poznamenali by, že zlatý řez (či zlatý poměr) je zcela přesně definovanou konstantou estetického vyvážení proporcí různých délek a nenachází se ve třetině obrazu, ale v poměru 1:1.618.

Středová kompozice a symetrie

Výše jsem uvedla jedno ze základních a nejužívanějších pravidel kompozice. Začínající fotografové však velmi rádi umisťují hlavní objekt na střed, který neprávem považují za nejdůležitější bod v obraze. Středová kompozice totiž často působí staticky a nudně, například při focení dovolenkových portrétů. V rodinných albech je až příliš snímků bez správné kompozice.

Úklid v obraze

Ještě jsem zdaleka nevyčerpala vše, co jde říct o kompozici. Jednu věc je třeba ale na závěr přece jen ještě dodat. Je důležité uklidit si v obraze. Často platí, že čím méně výrazných prvků ve fotografii je, tím je kompozice silnější a působivější. Stačí třeba jen jeden barevný akcent na jednoduchém pozadí.